Brev:
Vil ikke åbne munden for skeen
24. januar 2011
Alder:
7 mdr.
Vil ikke åbne munden for skeen
Hej Helen
Puha jeg er ved at gå ud af mit gode skind og jeg håber du kan hjælpe!
Vores lillesøster er nu blevet 7 måneder. Hun har altid haft en god appetit og trives. Da hun var ca. 5½ måned begyndte jeg på skemad og det gik så godt, at jeg i starten måtte rationere portionerne, så hun ikke fik for meget mad i den lille mave.
Kort før jul blev hun syg og hostede rigtig meget slim op. Til tider så meget at hun kastede op af det. Oveni fik hun omgangssyge i starten af det nye år med slem opkast et helt døgn. I hele perioden blev det ikke til så meget grød og hun spiste kun ved mig. Da hun var ved at være frisk igen kom appetitten tilbage, men hun ville ikke rigtigt spise grød. Jeg begyndte derfor at supplere med vælling, og hun får nu 400 ml i døgnet.
Hele grødsituationen gik i hårdknude, da hendes lyst til grøden helt forsvandt. Jeg besluttede, i samråd med min egen sundhedsplejerske, at give hende en pause og tilbød hende slet ikke grød i 10 dage. I denne periode begyndte jeg tillige at tilbyde hende lidt mere flaske, da jeg synes det er på tide at trappe ud af amningen.
Efter 10 dage prøvede vi igen og det gik ok et par måltider, men så er vi tilbage til udgangspunktet igen. Jeg startede ikke ud med en tyk grød, men det er som om hun slet ikke kan klare substansen i sin mund - hun ligner og lyder som en, der skal kaste op, når hun skal synke maden. Jeg forsøger ved hvert måltid at følge dine andre råd til tilsvarende tilfælde; sætter mig foran hende, åbner munden, siger mam mam mam osv. Men hun vil bare SLET ikke åbne munden, laver spids mund og vender hovedet. Jeg skal simpelthen snyde hende for at få maden ind og det er slet ikke holdbart! Og det er ikke fordi hun ikke er sulten, for hun kan efterfølgende sagtens spise 200 ml. mme.
Hvad skal vi gøre?? En ny pause eller hvad? Jeg er bange for at det daglige pres for at spise gør situationen værre.
Jeg håber du har en god idé til en ny plan!
Hilsen
Livas mor