Vil ikke åbne munden for skeen

24. januar 2011

Alder:
7 mdr.

Vil ikke åbne munden for skeen

Hej Helen

Puha jeg er ved at gå ud af mit gode skind og jeg håber du kan hjælpe!

Vores lillesøster er nu blevet 7 måneder. Hun har altid haft en god appetit og trives. Da hun var ca. 5½ måned begyndte jeg på skemad og det gik så godt, at jeg i starten måtte rationere portionerne, så hun ikke fik for meget mad i den lille mave.

Kort før jul blev hun syg og hostede rigtig meget slim op. Til tider så meget at hun kastede op af det. Oveni fik hun omgangssyge i starten af det nye år med slem opkast et helt døgn. I hele perioden blev det ikke til så meget grød og hun spiste kun ved mig. Da hun var ved at være frisk igen kom appetitten tilbage, men hun ville ikke rigtigt spise grød. Jeg begyndte derfor at supplere med vælling, og hun får nu 400 ml i døgnet.

Hele grødsituationen gik i hårdknude, da hendes lyst til grøden helt forsvandt. Jeg besluttede, i samråd med min egen sundhedsplejerske, at give hende en pause og tilbød hende slet ikke grød i 10 dage. I denne ...

Annonce

... periode begyndte jeg tillige at tilbyde hende lidt mere flaske, da jeg synes det er på tide at trappe ud af amningen.

Efter 10 dage prøvede vi igen og det gik ok et par måltider, men så er vi tilbage til udgangspunktet igen. Jeg startede ikke ud med en tyk grød, men det er som om hun slet ikke kan klare substansen i sin mund - hun ligner og lyder som en, der skal kaste op, når hun skal synke maden. Jeg forsøger ved hvert måltid at følge dine andre råd til tilsvarende tilfælde; sætter mig foran hende, åbner munden, siger mam mam mam osv. Men hun vil bare SLET ikke åbne munden, laver spids mund og vender hovedet. Jeg skal simpelthen snyde hende for at få maden ind og det er slet ikke holdbart! Og det er ikke fordi hun ikke er sulten, for hun kan efterfølgende sagtens spise 200 ml. mme.

Hvad skal vi gøre?? En ny pause eller hvad? Jeg er bange for at det daglige pres for at spise gør situationen værre.
Jeg håber du har en god idé til en ny plan!

Hilsen
Livas mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Bleskift

Et nyfødt barn skal have skiftet ble ofte, i begyndelsen er det mellem 6 og 10 gange i døgnet.

Før bleskift er det rigtig godt, hvis man har samlet de ting man skal bruge sammen, så det er klar: vaskefad, vaskeklude, rene bleer, håndklæde, undertøj osv.

Spæde børn kan ikke lide at få alt tøjet af, så når bleen skal skiftes, så vil dit barn være mere rolig, hvis du lader det beholde noget af tøjet på imens. Det er derfor smart med bodystockings og lignende som kan...

Læs mere i Babylex

Rosiner

Børn under 3 år må gerne spise rosiner, men ikke i ubegrænsede mængder. Det anbefales at børn under 3 år max spiser 50 gram rosiner om ugen.

Rosiner indeholder en svampegift, som hedder Ochratoksin A. Dette tåler barnet kun i meget små mængder. Det er det totale indtag over en længere periode der betyder noget. Derfor sker der ikke noget ved, hvis barnet spiser mange rosiner en dag og i dagene derefter ikke spiser rosiner.

Svampegiften findes også i økologiske...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tusind tak for dit svar. Det var lige hvad jeg havde brug for!

Tak fra Emmas (18 måneder) mor